20 Fototips för nybörjare

20 fototips för nybörjare

När jag tänker på ett användbart fototips skriver jag alltid ner det för senare. De flesta av dem är förglömliga, men vissa är så hjälpsamma att jag försöker berätta för så många fotografer som möjligt. Den här artikeln innehåller 20 av de bästa. Dessa kortfattade fotograferingstips är lätta att förstå och täcker allt från nybörjarkamerateknik till kreativitet och komposition. Om du lär dig fotografering bör dessa vara särskilt användbara för dig på vägen.

Här kan du se en bra video med en separat lista med tips, om du är mer av en visuell elev. Den har några mer ”avancerade” tips (främst några mindre kända fototekniker som jag gillar att använda) som skiljer sig från tipsen i resten av den här artikeln. Du kan se den här:

Låt oss nu ta en titt på mina favoritfotograferingstips för nybörjare.

Arbeta med din komposition

För att ta engagerande bilder måste du vara engagerad i det du gör. Flyg inte bara förbi på autopilot. Tänk istället på din komposition och försök göra dina bilder så bra som möjligt.

Det börjar med att känna till grunderna i hur man komponerar bra bilder. Klipp inte bort viktiga delar av ditt motiv med kanten på din ram. Håll dina horisonter jämna och försök att eliminera eventuella distraktioner i ditt foto genom att justera din komposition. Se om ditt foto har en känsla av balans och enkelhet. Och om bilden inte ser bra ut vid ditt första försök, fortsätt experimentera tills du får rätt.

24-70 mm f/2.8 bildprov (5)
NIKON D800E + 24-70 mm f/2.8 @ 24 mm, ISO 400, 1/100, f/5.6. Foto av Nasim Mansurov.

Använd den kamera du redan har

Kamerautrustning är inte så viktig.

Det finns otaliga kameror, objektiv och andra tillbehör på marknaden idag. Vi lägger ner mycket tid på att granska dem på Photography Life, och det är sant att vissa är bättre än andra (eller bättre lämpade för ett visst jobb). Men när du har testat tillräckligt många av dem är den verkliga takeaway att i stort sett allt idag är utmärkt. Skillnaderna är nästan alltid små, speciellt vid ett givet pris.

Så använd kameran du redan har och se dig inte tillbaka. På nästan alla sätt är dagens DSLR-kameror på nybörjarnivå bättre än de förstklassiga SLR-kameror för filmer någonsin varit. Men på något sätt lyckades dessa filmfotografer fånga vackra, ikoniska bilder som fortfarande ser bra ut idag.

Mycket viktigare är dina kreativa färdigheter och kunskap om kamerainställningar. Fokusera din ansträngning på dem, inte på att samla in kamerautrustning.

Rörelse
Taget med Nikon D5100, en DSLR på ingångsnivå från 2011, och dess 18-55 mm kit-objektiv

Lär dig vilka inställningar som spelar roll

Det finns många kamerainställningar, och det krävs lite övning för att få dem rätt, särskilt som nybörjare. Även avancerade fotografer kommer inte alltid att göra allt perfekt. Men det är värt att lära sig hur du ställer in din kamera på rätt sätt, och vilka kamerainställningar som betyder mest, så att du har störst chans att ta de bilder du vill ha.

Försök först att öva med andra kameralägen än helautomatisk. Du lär dig ingenting om din kamera fattar alla beslut åt dig. Det kan vara förvirrande till en början, men förhoppningsvis kommer våra artiklar om bländare , slutartid och ISO att ge dig ett bra försprång. Det är de tre viktigaste inställningarna i all fotografering.

Bortsett från bländare, slutartid och ISO, lär dig hur du fokuserar korrekt genom att öva med de olika autofokuslägena. Du kommer antagligen att föredra enkelservo autofokus (även känd som One-Shot AF) för stillastående motiv och kontinuerlig servo autofokus (även känd som AI Servo) för rörliga motiv. Använd inte manuell fokus om det inte är så mörkt att autofokusen inte fungerar.

Slutligen, fota i RAW om du vill redigera dina foton, eller tror att det finns någon chans att du kommer att redigera dem i framtiden. JPEG-bilder ser bra ut från kameran, men filerna har mycket mindre utrymme för efterbearbetning. (Om du är osäker, filma RAW+JPEG och behåll RAW-filerna till senare för säkerhets skull.) Se RAW vs JPEG för mer.

Exempelfoto från Nikon Z7
För att ta sådana här bilder hjälper det att ha en intim förståelse för kamerainställningar. Tvåexponeringsblandning.

Överexponera inte höjdpunkter

När du väljer dina kamerainställningar är det viktigt att undvika att överexponera högdagrar i ett foto. Anledningen? Det är helt enkelt omöjligt att återställa någon detalj från vita områden på ett foto. Personligen föredrar jag att himlen i mina foton har fin struktur och färg, snarare än att bara vara en stor, särdeles klump, och jag slår vad om att du också gör det.

Det är ganska lätt att hålla dina höjdpunkter intakta. Men det är här som slutartid, bländare och ISO är så viktiga. Det här är de enda kamerainställningarna som direkt påverkar ljusstyrkan på ett foto (om man ignorerar blixtinställningar förstås). Även exponeringskompensation – en viktig inställning i sig – säger bara till din kamera att ändra en eller flera av dessa tre variabler.

När du tar bilder, titta på kameraskärmen för att se om det finns någon överexponering. Om det finns, är det första du bör göra att sänka din ISO till dess basvärde (vanligtvis ISO 100). Om den redan finns där, använd snabbare slutartid. Det kommer att ta hand om problemet. När det gäller bländare, se till att den inte är inställd på ett galet värde (f/32, f/45, etc.) så kommer du att bli bra.

Överexponera inte höjdpunkter Exempelfoto
NIKON D800E + Nikon AF-S NIKKOR 70-200 mm f/4G ED VR @ 130 mm, ISO 100, 1/8, f/16.0

Var uppmärksam på ljuset

Förmodligen den enskilt viktigaste delen av fotografering är ljus. Om du tar ett foto med bra ljus har du tagit ett stort steg mot att få en bra bild. Men vad räknas som bra ljus? Allt handlar inte om solnedgångar.

Ofta är målet här att balansera ljusets intensitet mellan ditt motiv och bakgrund. Även om du fotograferar en fantastisk solnedgång, kan bilden förstöras av en helt mörk och siluettformad förgrund.

Det enklaste sättet att lösa detta är att vara uppmärksam på ljusets riktning och mjukhet. Om ljuset är för hårt kan du få dåliga skuggor över ditt motiv, vilket är särskilt ett problem för porträttfotografering. Om ljuset kommer från en föga smickrande vinkel, se vad du kan göra för att flytta ljuskällan (i en studio) eller flytta motivet (utomhus) – eller vänta tills ljuset är bättre (landskapsfotografering).

Dessutom, om du tar handhållna bilder, se till att det finns tillräckligt med ljus. Om inte, använd en blixt eller flytta dit det är ljusare. Det enklaste sättet att få intetsägande, missfärgade bilder är att fotografera i miljöer utan tillräckligt med ljus.

Bakgrundsbelyst damselfly
NIKON D7000 + 105 mm f/2.8 @ 105 mm, ISO 800, 1/320, f/3.2

Ta din tid

Det är lätt att göra misstag i fotografering om man inte är försiktig. Det bästa sättet att komma runt detta är att sakta ner och ta dig tid när det är möjligt, särskilt när du först börjar lära dig fotografering.

Dubbelkolla först dina kamerainställningar. Om du fotograferar utomhusporträtt en solig dag, men du använder gårdagens inställningar för att fotografera Vintergatan, är något fruktansvärt fel. Sakta ner och ta dig tid att göra rätt.

Behåll sedan samma tankesätt för alla andra viktiga beslut. Är din komposition så bra som möjligt? Har du autofokuserat på rätt ställe? Har du gjort allt för att förbättra ljusförhållandena?

Och lyssna inte på folk som säger åt dig att undvika att granska bilder i fält. Visst, det är en dålig idé att granska bilder när något fantastiskt händer framför dig, men du kommer nästan alltid att ha lite stillestånd mellan bilderna. Ta reda på problemen med en bild i fältet – inte tillbaka vid din dator.

Gamla skogen
NIKON D7000 + 17-55 mm f/2,8 @ 17 mm, ISO 100, 0,6 sekunder, f/8,0

Rör dina fötter

Det är lätt att fastna på ett ställe medan du fotar. Gå inte i den fällan. Flytta istället dina fötter (eller ditt stativ) så mycket som möjligt. Klättra upp på saker, ändra höjden på din kamera, gå framåt och bakåt, gör vad du än behöver göra – men fortsätt att röra dig.

Om du tar ett dussin foton från samma höjd, vända åt samma håll, utan att flytta dina fötter eller stativ alls, gissa vad? De kommer inte att vara särskilt olika. Om hela din portfolio är tagen från samma höjd och utan några experiment går du miste om några fantastiska bilder.

Att flytta runt är det enda sättet att ändra de relativa storlekarna och positionerna för objekten i ditt foto. Gillar du inte att ditt motiv är för stort och landskapet i bakgrunden är för litet? Stå tillbaka och zooma in. Vill du fixa en sten som ser distraherande ut? Flytta runt tills det är ur din komposition, eller för litet för att vara till besvär.

Flytta dina fötter Exempelfoto
NIKON Z 7 + NIKKOR Z 24-70 mm f/4 S @ 24 mm, ISO 64, 1/125, f/10.0

Vet när du ska använda ett stativ

Stativ är en av de största uppfinningarna inom fotografi. De eliminerar alla utom ett av de svåraste problemen som finns – brist på ljus. Med stativ kan du ta flerminutersexponeringar och fånga detaljer så mörka att de är osynliga för det mänskliga ögat. Även i en ljusare scen förbättrar stativ stabiliteten i din komposition och hjälper dig att ta skarpare bilder.

Så när ska du använda ett stativ? Om ditt motiv är stillastående, nästan alltid. Det betyder att landskapsfotografer, arkitekturfotografer och stillebenfotografer bättre har en bra ursäkt om de inte använder ett stativ.

Eventfotografering och action är lite annorlunda eftersom det är sant att ett stativ kan sakta ner dig. Detsamma gäller resefotografering; så mycket som du kanske vill ta med dig ett stativ, kanske det inte är värt besväret.

Det är rättvist, men vet att du går miste om när du lämnar ditt stativ hemma. Om du erbjöd mig att välja mellan en DSLR på ingångsnivå och ett stativ jämfört med den bästa kamera/objektivkombinationen på marknaden utan en, skulle jag välja stativsatsen varje gång.

Fototips för nybörjare Exempel
NIKON D810 + TAMRON 15-30 mm F2.8 VC USD @ 22 mm, ISO 64, 1/5, f/11.0

Vet när du ska använda en blixt

Blixtar är inte bara avsedda för mörka miljöer.

Missförstå mig inte – de är fantastiska om du behöver lite extra ljus. Skaffa en extern blixt, luta den mot taket och använd en relativt lång lins (50 mm eller längre). Alla du känner kommer att bli förvånade över kvaliteten på dina evenemangsbilder. Det är det enklaste sättet att få bra resultat utan att egentligen veta vad du gör.

Men blixtar är användbara utomhus också, även mitt på dagen. Om du någonsin har hört talas om ”fill flash” är det därför det är så viktigt. Du kan fylla i fula skuggor på ditt motiv bara genom att använda en mild blixt – och de flesta som tittar på bilden kommer inte ens att kunna se.

Det är dumt, men jag tycker om att berätta för folk att kamerans inbyggda blixt är mer användbar på en ljus, solig dag än i mörker. Det rådet är lika sant här.

Hobbyfotografen Hellasson lär allt om fotografering
Tagen med blixt, bild av Lola Mansurov

Rengör kameralinsen

Jag har sett för många människor gå runt med den främre delen av kameralinsen smutsig, dammig och smutsig. Det är det enklaste sättet att få suddiga bilder 100 % av gångerna.

Naturligtvis kommer lite damm inte att göra någon skada; det kommer inte ens att synas på en bild. Det finns små dammpartiklar inuti varje lins, som är omöjliga att rengöra utan att ta isär linsen – och de har ingen som helst inverkan på ett foto.

Istället pratar jag om linser som aldrig har rengjorts, med smuts och fingeravtryck som inte har tagits bort på evigheter. Gör dig själv en tjänst och skaffa en mikrofiberduk och linsrengöringslösning. Ta med dem på resor och använd dem minst en gång i veckan.

Smutsigt frontelement

Använd inte ett billigt filter

Det näst enklaste sättet att få suddiga bilder 100 % av tiden är att använda ett billigt filter på framsidan av ditt objektiv.

Personligen, när jag precis börjat med fotografering, gav min farfar mig ett gammalt, tydligt filter från sin filmkamera. Den passade min lins perfekt; Jag blev så förvånad att jag höll den på min lins hela tiden, utan att oroa mig för om glaset var upp till dagens standarder eller inte. Det visar sig att det inte var det. Hörnen på alla mina bilder var suddiga, och alla milda ljusa områden på fotot (som himlen eller en lampa på natten) förvandlades till elak utstrålning . Här är ett foto som jag tog med det här filtret, följt av en beskärning:

Oskarpa hörn på grund av dåligt filter
NIKON D5100 + 18-55 mm f/3.5-5.6 @ 26 mm, ISO 400, 1/30, f/5.0

Men när du bara tittar på en minimal skörd är suddigheten lätt att se:

Beskär från oskarpt foto

Gör inte samma misstag som jag gjorde! Ja, det här var ett gammalt filter, men billiga idag gör exakt samma sak. Själv använder jag aldrig ett genomskinligt skyddsfilter på min lins längre, förutom i miljöer där jag också behöver skyddsglasögon.

Lär dig grundläggande efterbearbetning

Efterbehandling är inte särskilt högt upp på den typiska fotografens prioriteringslista, men det borde det nog vara. Ibland, med rätt efterbearbetning, kan ett bra foto förvandlas till något alldeles exceptionellt.

Det är lätt att överdriva när du efterbehandlar, så det viktigaste är att se till att ingen av dina redigeringar är permanenta (AKA ”destruktiv redigering”). Använd antingen kommandot Spara som för att bevara dina originalfiler eller, ännu bättre, redigera i programvara som lagrar dina redigeringar i en separat fil istället för att baka in dem i bilden.

Efterbearbetning handlar om att förmedla en stämning och vägleda tittarens öga i en bild. Du kommer att bli bättre och bättre på detta med tiden. Min bästa rekommendation? Var subtil. Du vill inte att dina bilder ska se överbearbetade ut.

Lär dig grundläggande efterbearbetningstips
NIKON D800E + Nikon AF-S NIKKOR 70-200 mm f/4G ED VR @ 90 mm, ISO 100, 0,6 sekunder, f/8,0

Säkerhetskopiera dina foton

Nästan alla fotografer jag känner har förlorat några viktiga bilder minst en gång i sitt liv. Låt inte detta hända dig.

Till att börja med, ha en säkerhetskopia av varenda en av dina foton. Dina bilder bör aldrig lagras på bara en hårddisk åt gången, eftersom din hårddisk så småningom går sönder. Det är inte en fråga om om, utan när.

Helst skulle du ha minst tre kopior av alla dina bilder vid en viss tidpunkt. Detta bör innehålla minst två olika mediatyper, till exempel en intern hårddisk och ett flyttbart lagringsmedium. Och åtminstone en av säkerhetskopiorna bör lagras utanför platsen. Detta är känt som 3-2-1-regeln. Det är det bästa sättet att undvika att tappa några av dina foton.

Personligen är mina bilder mina viktigaste ägodelar, och jag vill inte förlora dem oavsett vad. Min hårddisk säkerhetskopieras online i realtid, och jag har flera externa hårddiskar med kompletta säkerhetskopior också. Det är överdrivet, men det är poängen.

Samsung SSD T1 (2)
En extern SSD-hårddisk

Bli organiserad

Oavsett om du är en organiserad eller rörig person är det mycket viktigt att dina bilder är lätta att hitta. Det handlar inte bara om att påskynda ditt arbetsflöde; om du inte kommer ihåg hur du har organiserat din hårddisk kan det sluta med att du raderar en mapp som innehåller viktiga bilder utan att inse det.

Min metod är helt enkelt att skapa en ny mapp med bilder för varje år och sedan dela upp varje år efter månader (märkt ”01 januari”, ”02 februari” och så vidare, i alfabetisk ordning). Sedan i min efterbehandlingsprogram sorterar och organiserar jag bilderna separat i olika samlingar. På så sätt kan jag hitta bilder från en given plats eller avsedda för ett visst projekt.

Men detta är bara en av många möjliga metoder. Vissa fotografer föredrar att organisera sina bilder efter år och sedan dela upp varje år efter specifika händelser snarare än månader. Den exakta metoden spelar ingen roll; använd det du är bekväm med. Men se till att du börjar med goda vanor tidigt, annars kommer du så småningom att stöta på många problem.

Organisera foton Nybörjartips
Organisera foton i Lightroom

Testa något nytt

Ju mer du experimenterar med fotografi, desto mer intressant blir det. Det är lätt att falla in i en rutin och ta liknande bilder om och om igen, och det är inget fel med det, men det är också viktigt att prova något nytt då och då.

Ge makrofotografering ett skott eller testa några nya ljustekniker. Förgrena dig till en annan efterbearbetningsstil. Var spontan och kör till en plats du aldrig har fotograferat förut. Det finns så många sätt att prova något nytt inom fotografering, och du kommer inte ångra det om du gör det.

Vanligtvis kommer du att upptäcka något – antingen en ny teknik eller en personlig preferens – som du kan ta tillbaka till din vanliga fotografering för bra resultat.

Drönare
Nikon Coolpix A, ISO 360, 1/1000, f/2,8. Taget från en hemmagjord drönare.

Träffa andra fotografer

Att träffa andra fotografer är ett av de bästa sätten att fortsätta lära sig och förbättra, antingen för inspiration eller för råd.

Du skulle bli förvånad över hur mycket folk tycker om att dela sina tips och tekniker med andra fotografer. Du kommer sällan att stöta på sekretess eller förakt; även den store Ansel Adams skrev flera böcker som förklarade sina fotografiska tekniker.

Om du är den typen av person som föredrar självstyrt lärande inom fotografi, gäller detta fortfarande. Ställ frågor på onlineforum, skicka e-post till fotografer vars arbete du beundrar och spara på annat sätt resurser du tycker är värdefulla. Oavsett vad, sluta inte lära dig. Det finns alltid mer att lära.

Varför ta landskapsbilder exempel
NIKON D800E + 70-200 mm f/4 @ 120 mm, ISO 100, 1/2, f/11.0

Fixa dina svaga punkter

Om du fortfarande försöker linda huvudet kring slutartid, bländare och ISO, kan det vara frestande att återgå till Auto-läge istället för att öva på det du inte förstår. Det är ett stort misstag!

Om du försöker lära dig porträttfotografering, men har svårt att få ljus från blixten att se bra ut, kan det vara lockande att ta alla dina inomhusbilder bredvid ett fönster för fint ljus. Det är också ett stort misstag!

Om du försöker lära dig efterbearbetning, men din programvara är förvirrande, kan det vara frestande att ta alla dina bilder i JPEG för att få ut något bra ur kameran. Men – du gissade rätt – det är ännu ett stort misstag!

Arbeta inte runt dina svaga punkter. Fixa dem . Det bästa sättet att förbättra dina foton är att analysera det du ännu inte förstår och sedan spendera den tid som behövs för att lära dig det. Detta gäller mest av allt nybörjarfotografer, som naturligtvis har mest att lära sig, men även experter gör klokt i att följa detta råd.

Islandslandskap i regn
NIKON D800E + 70-200 mm f/4 @ 160 mm, ISO 100, 1/15, f/7.1

Titta på dina gamla foton

Jag har märkt att många fotografer har en tendens att ta bilder, plocka ut de bästa från en fotografering och sedan sällan eller aldrig återvända till de andra. Men det finns många anledningar till varför dina gamla, oanvända bilder är några av de mest värdefulla i din portfölj.

För det första hjälper de dig att fixa dina svaga punkter. Fråga dig själv, i genomsnitt, varför är dina dåliga bilder dåliga? Kanske har du en tendens att fokusera felaktigt, exponera för mörkt eller ljust, komponera besvärligt och så vidare. Allt detta är mycket användbar information eftersom det hjälper dig att förbättra problemet nästa gång.

Utöver det kan du hitta ett gammalt foto som verkligen sjunger – men på något sätt märkte du det inte första gången. Det här händer mig då och då, och det känns som slående guld.

Vulkanisk
Jag förbisåg det här fotot första gången, men jag hittade det när jag återbesökte mitt arkiv.

Ha så kul

Fotografering ska vara roligt. Till och med professionella fotografer valde denna karriär, nästan utan undantag, för att de tycker om att fotografera. Låt inte den gnistan dö ut.

En del av detta beror på att prova något nytt, som tidigare nämnts – och även att fortsätta lära sig nya färdigheter. Men det handlar också om att inte ta fotograferingen på för stort allvar, eller att fastna i kamerautrustning på bekostnad av fotograferingen i sig.

Jag ser att många människor på nätet hamnar i heta debatter om sitt val av kameramärke, eller en bra/dålig/intresserad recension de ser från någon annan på internet. Vem bryr sig? Allt detta bidrar till exakt det du försöker undvika – att göra fotografering till ytterligare ett irritationsmoment i ditt liv, inte en källa till lycka eller glädje.

Fundera istället på varför du gillar att ta bilder. Det är meningsfullt; det är ett sätt att se fantastiska sevärdheter och träffa briljanta, kreativa människor. Ingen överraskning, de bästa fotograferna jag känner är alltid de som har roligast med det.

Fotoglädjen
Glädjen med att fotografera

Fotografera mycket och experimentera!

Öva, öva, öva. Det är ett tips som tar dig framåt i alla färdigheter, inte bara fotografering.

Kameror är komplicerade. Så är efterbehandlingsprogramvara, och så är (kanske särskilt ) den kreativa sidan av fotografi.

Ju mer du experimenterar och ju fler bilder du tar, desto bättre blir dina bilder. Det handlar inte bara om kvalitet heller – det handlar också om kvantitet. Du kommer att upptäcka att senare resor och fotograferingar nästan alltid har fler vinnare än dina tidiga försök.

Därmed inte sagt att dina tidiga bilder alltid kommer att vara dåliga. Det berömda Henri Cartier-Bresson-citatet, ”Dina första 10 000 fotografier är dina värsta”, är lite överdramatiskt. Men jag måste erkänna att det ligger en viss sanning i det. Du kan ta fantastiska bilder när du börjar, men det kräver lite tur och du kommer att bli bättre när du tar fler bilder.

Kort sagt, ju mer tid du lägger på fotografering, desto lättare blir det att ta de bilder du har i åtanke. Det är slutmålet med allt det här – att översätta bilden i ditt huvud och de känslor du känner till ett fotografi som får andra att uppleva samma sak.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.