Komposition förklarad: Tekniker för nybörjare i fotografering

Komposition förklarad: Tekniker för nybörjare i fotografering

De flesta nybörjarfotografer kämpar med komposition. Dessa tips hjälper dig att komma igång på rätt sätt.

Rätt komposition kan dra in en tittare i ditt foto. Den här bilden av en slotcanyon i Utah har en kraftfull central komposition som drar till sig mycket visuell uppmärksamhet.
NIKON Z 7 + NIKKOR Z 14-30 mm f/4 S @ 14 mm, ISO 400, 1/6, f/13.0

 

Kompositionen är kritisk. Om du vill ta kraftfulla bilder är det en av de viktigaste delarna av fotografering. Ändå börjar många fotografer med att bara höra om tredjedelsregeln, och de går aldrig mer in på hur man komponerar bättre bilder. Den goda nyheten är att du kan lära dig mer om komposition – och det borde du. Det är ett djupt ämne, och det finns inget sätt att täcka allt i bara en artikel, men jag ska göra mitt bästa för att träffa de största punkterna nedan, i det här kapitlet i vår guide för fotografering .

Vad är komposition?

Komposition är strukturen i ett fotografi. Det är hur du arrangerar elementen i din bild för att skapa det utseende du vill ha, och det kan göra eller bryta en bild. Om du stöter på ett intressant motiv — oavsett hur bra ljuset är, eller hur ovanliga förhållandena är — måste du fortfarande komponera bilden väl om du vill ha ett lyckat resultat.

Du har en absurd mängd makt att ändra sammansättningen av ett foto. Flytta framåt och bakåt, vänster och höger. Byt objektiv — zooma in, zooma ut. Och var uppmärksam på vilka delar av scenen du inkluderar, såväl som de du inte är. Gjord på rätt sätt tar kompositionen ditt motiv och presenterar det för dina tittare så effektivt som möjligt. Det är mekanismen för att förmedla ett budskap med dina bilder.

Avsiktlig sammansättning av en krabba
NIKON D7000 + 24mm f/1.4 @ 24mm, ISO 250, 1/200, f/7.1
Jag valde denna komposition mycket noggrant för att rama in krabban mellan gräsbitarna.

Kompositionens element

Punkter, linjer och former.

På den mest grundläggande nivån är det  delarna i kompositionen . Allt i din bild – ditt motiv, bakgrunden, små detaljer som inte ens spelar någon roll – är alla punkter, linjer och former. Vissa av dem är förstås väldigt komplexa. Ett ansikte eller ett träd är helt klart inte enkla saker. Men de har fortfarande en form, och de kan hjälpa till att forma strukturen i en bild.

Utöver enskilda element i ett foto finns det också sättet de kopplar samman med varandra. Flera delar av ett foto, korrekt arrangerade, är starkare än summan av deras delar.

För att göra detta tydligare, ta en titt på bilderna nedan. Dessa är sida vid sida jämförelser av ett framgångsrikt fotografi tillsammans med dess beståndsdelar. Det första exemplet är ett foto från Yosemite. Baserat enbart på linjeritningen kan du se att kompositionen är mycket balanserad, med lika stora intressen på båda halvorna av ramen. Dra skjutreglaget fram och tillbaka för att se före/efter jämförelsen:

Hobbyfotografen Hellasson lär allt om fotograferingHobbyfotografen Hellasson lär allt om fotografering

Nästa foto, från Death Valley, har en mer dynamisk komposition, med starka diagonaler längs bildens längd:

Hobbyfotografen Hellasson lär allt om fotograferingHobbyfotografen Hellasson lär allt om fotografering

Sist är ett foto från Jökulsárlón på Island, med ett isblock som sköljer i land. Här kan du se linjerna och formerna som bildar bildens struktur:

Hobbyfotografen Hellasson lär allt om fotograferingHobbyfotografen Hellasson lär allt om fotografering

För mig är det intressanta hittills att dessa tre linjeteckningar fortfarande fungerar bra på egen hand, och de bibehåller en liknande känslomässig stämning som originalbilden. Jag skulle inte hänga upp dem på min vägg, naturligtvis – men de har en viss inre struktur, även så enkla som de är.

När jag är ute och fotar, föreställer jag mig verkligen mitt motiv som en uppsättning svartvita linjer? Jag skulle ljuga om jag sa att jag gjorde det. Vad jag däremot tänker på är att ordna en bra struktur – som innerst inne har sina rötter i grundläggande element som linjer och former.

Avsikt

Den stora hemligheten med komposition är inte att du ska följa en struktur eller mall för en majoritet av dina bilder (vilket är vad tredjedelsregeln föreslår). Istället är det viktiga att välja din komposition  avsiktligt .

Avsikten är den viktigaste delen av kompositionen. Inget på bilden får hända av misstag. Allt måste ha en anledning att existera. Om du kommer ihåg det, och du verkligen spenderar tid på fältet för att få det att hända, kommer dina bilder att skjuta i höjden i kvalitet. Det är nästan omöjligt att undvika, eftersom du kommer att lägga mer medvetna tankar på hur ett foto ser ut.

Avsiktlig sammansättning
Min komposition här var mycket avsiktlig. Jag var tvungen att vänta flera minuter och försöka flera gånger för att fånga rampljuset på rätt plats. Specifikt behövde jag vänta tills ljusstrålen (som snurrade 360 ​​grader) pekade direkt på mig, så att det såg ut som om det lyste rakt upp. Jag fotograferade inte bara på måfå Eiffeltornet utan medveten ansträngning. Istället tänkte jag på en bild i mitt sinne och gjorde allt för att den skulle bli verklighet .

Enkelhet

Varje foto du tar har ett känslomässigt budskap – den centrala anledningen till att du valde att ta ett foto från början. När du är ute och tar bilder är en av de bästa sakerna du kan göra att medvetet tänka på det känslomässiga budskapet och finslipa på hur du vill uttrycka det. Det är där kraften i enkelheten kommer in.

Enkelhet innebär att ingenting i ditt foto tar bort det känslomässiga budskapet. Om du försöker förmedla en känsla av skönhet i ett landskap, eliminera allt från fotot som inte är vackert. Det kan vara kraftledningar, fotspår i förgrunden, en bit skräp i ramen och så vidare.

Samtidigt hänvisar enkelhet också till din komposition. Överväldiga inte dina tittare med för mycket information, såvida inte ditt mål faktiskt är att ta ett överväldigande, kaotiskt foto. När ditt foto berättar den historia du vill ha utan några distraktioner blir det så kraftfullt som möjligt.

Foto med enkelhet
NIKON D7000 + 105 mm f/2.8 @ 105 mm, ISO 1250, 1/100, f/3.5
Inget element i det här fotot tar bort mitt budskap. Varje del finns av en anledning.

Balans

En av de viktigaste sakerna jag tänker på när jag komponerar en bild är balans.

Balansen är ganska lätt. Till att börja med är allt du behöver göra att fråga dig själv hur mycket uppmärksamhet varje element i bilden drar till sig. Detta är känt som ”visuell vikt”. Objekt som har höga nivåer av visuell vikt inkluderar ljusa föremål, mättade färger, ögon, människor, djur, hög kontrast och ovanliga element – allt som väcker uppmärksamhet i den verkliga världen. Ta sedan reda på om den visuella vikten är jämnt fördelad över ramen, eller om ena halvan av fotot har mer än den andra (från vänster till höger). Om de är ungefär jämna är det ett balanserat foto. Om inte, är bilden obalanserad. (Ingen är nödvändigtvis bättre än den andra.)

Balanserad sammansättningsdiagram
Är ditt foto balanserat? För att ta reda på det, tänk på den visuella vikten av varje föremål i ditt foto. Föreställ dig sedan att du placerar bilden på ett stödpunkt. Vilket håll lutar det?

Detta fungerar mycket som en gungbräda, inklusive det faktum att du kan balansera ett ”tungt” objekt – ditt huvudmotiv – med ett ”lättare” objekt, så länge som det ljusare objektet är längre bort till kanten av fotografiet (precis som att balansera ett barn och en vuxen på en gungbräda). Ta en titt på bilden nedan:

Tungt element balanserande lättare element
NIKON D800E + 105 mm f/2.8 @ 105 mm, ISO 400, 1/800, f/2.8
Sländan har mer visuell tyngd här, medan den siluettformade växten i bakgrunden har mycket mindre. Men plantan ligger precis mot kanten av ramen, medan trollsländan är närmare mitten. Så totalt sett är detta ett balanserat foto.

Inom fotografering har du valet att ta balanserade bilder eller obalanserade bilder. Ingen av dem är bättre än den andra. Det viktiga är att de båda förmedlar olika känslor .

  • Balanserade bilder är fridfulla, statiska och lugna
  • Obalanserade bilder är dramatiska, spända och dynamiska

Om du fotograferar en mjuk sjö vid soluppgången kanske du inte vill ha ett obalanserat foto. Men med mer intensiva motiv kan det vara den perfekta kompositionen. Det beror bara på stämningen du försöker förmedla.

Bra obalanserad bild
NIKON D5100 + 18-55 mm f/3.5-5.6 @ 32 mm, ISO 100, 6 sekunder, f/22.0
Den här bilden är obalanserad till vänster. Det gör det mer dynamiskt och intensivt, vilket fungerar bra här.

Andningsutrymme

När det finns flera intressanta platser i ett foto, kanske du vill ge dem ”andrum” genom att placera dem på avstånd från varandra. Annars kommer delar av ditt foto att störa varandra (eller kanterna på din ram), vilket ger en slarvig komposition.

Tänk på en scen där några fåglar flyger genom luften och du vill fånga dem alla på ett enda foto. Om en fågel korsar framför en annan kommer det området av bilden att se rörigt och oavsiktligt ut. Det är istället bättre om alla dina motiv har lite utrymme att andas – mellan varandra och mellan kanterna på din bild.

Andningsrum för varje ämne
NIKON D7000 + 105 mm f/2.8 @ 105 mm, ISO 100, 1/320, f/3.5
Alla mina motiv här har gott om andrum.

Detsamma gäller om du fotograferar ett berg och toppen nästan rör vid toppen av ditt fotografi. I så fall kommer det att dra till sig oönskad uppmärksamhet och potentiellt visa en känsla av slarv. Istället tenderar det att fungera bättre om var och en av dina motiv har utrymme att stå på egen hand, utan hinder av allt annat på bilden. Det hjälper dig att skicka ett starkt, sammanhållet budskap till dina tittare.

Andrum vertikalt foto
NIKON D800E + 70-200 mm f/4 @ 175 mm, ISO 200, 1/25, f/5.6
Inget viktigt föremål hopar sig mot kanten på ramen, och mitt huvudmotiv (bergsbocken) har gott om andrum.

Positivt och negativt utrymme

Vi har redan tagit upp positiva och negativa utrymmen , men det tål att upprepas här.

Positivt utrymme är allt i ditt foto som sticker ut och väcker uppmärksamhet. Negativt utrymme är motsatsen – områden i en bild som bleknar in i bakgrunden och inte drar ögat. Du kan ta bilder med stora mängder negativt utrymme, stora mängder positivt utrymme eller någonstans däremellan. De förmedlar alla olika känslor.

Fotografier fyllda med negativt utrymme har en känsla av tomhet, fridfullhet och isolering. De tenderar att vara lite minimalistiska bilder, och de fungerar bra när du försöker visa en känsla av skala eller ensamhet. Ett enda träd i en snöstorm skulle kvalificera sig, och så skulle bilden nedan:

Mycket negativt utrymme
NIKON D7000 + 24 mm f/1.4 @ 24 mm, ISO 100, 1/640, f/4.0
På grund av allt negativt utrymme förmedlar denna bild en känsla av isolering.

Foton med mycket positivt utrymme är mer intensiva, upptagna och aktiva. De innehåller många små detaljer för ditt öga att lägga märke till, även om nackdelen är att de kan verka trånga – vilket skadar enkelheten och klarheten i ditt meddelande – om du inte är försiktig.

Mycket positivt utrymme
NIKON D800E + 70-200 mm f/4 @ 200 mm, ISO 100, 1/500, f/6.3
Det här fotot har mycket positivt utrymme, vilket gör att det känns jobbigare och mer aktivt.

Dessa känslor är mycket viktiga för din komposition, och de hjälper till att forma det budskap du vill skicka. Om du är mycket uppmärksam i fältet kan du flytta runt eller justera din komposition för att ändra förhållandet mellan positivt utrymme och negativt utrymme. På grund av de olika känslor de förmedlar är detta ett utmärkt verktyg att ha till ditt förfogande.

Mönster och relationer

I vissa fall, med försiktighet, kan du ta bilder som har mer invecklade mönster och relationer än bara en enkel komposition. Du kan till exempel fotografera ett landskap med en orange blomma i förgrunden och orange ljus på avlägsna kullar. Eller så kan du fånga en rökplym som stiger upp från en vulkan på natten och matchar formen på Vintergatan ovanför.

Det finns inget slut på världen av djupare relationer som är möjliga inom fotografi. Det är inget du hittar hela tiden, men du bör hålla utkik. När ett foto har ett speciellt fantasifullt förhållande kommer det att kännas helt sammankopplat och avsiktligt.

Liknande form i stenar och moln
Formen på stenarna på denna kulle är ganska lik formen på molnen – långa, tunna linjer. Det gör att de övre och nedre delarna av fotot känns mer sammankopplade, även omedvetet, vilket ger det här fotot en starkare ”anledning att vara”.

Slutsats

Jag vill inte få det att verka som att kompositionen är lätt. I någon mening är det omöjligt. Till och med de största fotograferna genom tiderna bemästrade aldrig komposition, eftersom komposition inte är den typ av sak du kan bemästra.

Perfekt komposition är inte en slutpunkt som du kan nå med tillräckligt med talang eller hårt arbete. Det är istället ett skiftande mål som i hög grad beror på dina egna, föränderliga egenskaper, såväl som scenen framför dig och det känslomässiga mål du har i åtanke. Tredjedelsregeln kommer dig inte dit. Det är en enkel teknik, främst  avsedd för nybörjare , och den skrapar bara ytan på vad kompositionen kan vara. Detsamma gäller för alla andra enkla tips där ute – ingen av dem gäller tillräckligt ofta för att åsidosätta de grundläggande delarna av kompositionen.

Tyvärr, så mycket som jag hatar att erkänna det, är det också sant för att läsa om dessa saker online. Du kan inte lära dig allt om komposition från en artikel eller YouTube-video; det är ett alldeles för personligt ämne. Komposition är något du måste gå ut och lära dig själv.

Förhoppningsvis ger tipsen i den här artikeln dig en bra utgångspunkt. Väldigt få delar av fotografi är viktigare än komposition. Rätt gjort har den kraften att få dina bilder att verkligen sticka ut från mängden.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.