Bygga och underhålla en framgångsrik webbshop

webbshop med dropshipping

Tips för att bygga och underhålla en framgångsrik webbshop

Att bygga en kraftfull webbshop är grundläggande för att skapa ett framgångsrikt företag. Det finns över 800 000 webbutiker i Europa och 82 000 bara i Nederländerna bara som ett exempel. Konkurrensen är hård och framgången för din webbshop beror på en mängd olika faktorer, från valet av e-handelsplattform till SEO och betalningsalternativ. För att öka din webbshops försäljning och intäkter finns det några grundläggande riktlinjer du måste följa. Här visar vi några av de viktigaste.

Sälj rätt produkter

Ett av de första stegen i att starta ett webbshopföretag är att ta reda på vilken typ av produkter du ska sälja. Detta är en av de största utmaningarna för hoppfulla entreprenörer. Det finns mycket konkurrens i de mest populära produktkategorierna, men det finns några sätt på vilka du kan ta reda på rätt produkt för din webbshop.

Hitta något som löser kundens smärta, dra nytta av trender, tilltala hobbyister, bläddra bland populära produkter på marknadsplatser som Amazon, och var alltid ute efter nya produktidéer. Shopify har ett bra inlägg om trendiga produkter för webbshoppar som uppdateras regelbundet och kan hjälpa dig att komma med några produktidéer.

Välj rätt e-handelsplattform

Att bygga ett e-handelsföretag är inte så enkelt som att lista produkter på en webbplats. Det kan vara mycket mer komplicerat än du föreställer dig. Att välja en plattform för din webbshop bör innebära strategiskt tänkande och planering av företagets framtid. Några saker att tänka på när du bestämmer dig för en plattform är löpande kostnader, tillväxt, kundengagemang och din butiks mål.

För att kunna tävla online måste du överväga att använda en plattform som gör att du kan växa och samtidigt hålla kostnaderna nere. WooCommerce är den mest populära e-handelsplattformen som driver över 28% av alla webbshoppar. Det integreras sömlöst med de flesta plugins och du kan komma igång gratis!

Ge populära betalningsalternativ

För att ha en framgångsrik webbshop är det viktigt att skapa en trevlig kundupplevelse. Att erbjuda ett brett utbud av betalningsalternativ säkerställer att dina kunder kan köpa dina produkter utan krångel. Att erbjuda flera betalningsalternativ kan vara tråkigt och överväldigande, men det finns några sätt att förenkla processen. Adyen erbjuder en allt-i-ett-plattform för betalningar med alla populära betalningsmetoder. Lyckligtvis är det enkelt att integrera Adyen med din WooCommerce-webbshop med hjälp av Adyen Woosa-plugin.

Enkel utcheckningssida

Fortsatt med temat betalningsmetoder är det viktigt att förbättra och optimera utcheckningen av WooCommerce. Plug & Pay är ett allt-i-ett-system för betalningssidor, försäljning och online-prenumerationer. De erbjuder färdiga mallar för din webbshop, A / B-test, fakturor, betalningspåminnelser och många andra tjänster för att öka din försäljning och konvertering. Om din webbshop körs på WooCommerce kan du använda pluginprogrammet Woosa Plug & Pay för att integrera den här tjänsten i ditt företag.

SEO

Att ha en webbshop utan att göra sökmotoroptimering (SEO) lämnar pengar kvar. En stark SEO-strategi behövs för att hjälpa kunder att hitta dig online. Det beräknas att 89% av konsumenterna använder sökmotorer för att informera sina köpbeslut. Som webbshopägare vill du att dessa konsumenter ska landa på din webbplats. Om det inte var tillräckligt med anledning är trafik från organisk sökning gratis vilket gör SEO till ett kostnadseffektivt sätt att öka din resultat.

Förgrena dig till andra plattformar (Bol.com & Amazon.nl)

Om du vill utöka räckvidden för din webbshop är det kanske dags att tänka på att lista dina produkter på en av de stora onlinemarknaderna. Amazon och Bol.com har en enorm kundbas. Amazon låter dig sälja dina produkter över hela Europa med ett enda säljarkonto. Läs mer om att sälja på Amazon här . Tack vare Woosa-plugins är det nu möjligt att lista dina webbshopsprodukter på både amazon.nl och bol.com. Pluginet importerar alla dina Amazon- och Bol-beställningar till WooCommerce. Det låter dig också publicera, ändra eller ta bort alla produkter på plattformarna.

Marknadsför på sociala medier

Annonsering på sociala medier kan vara ett effektivt sätt att kontakta potentiella kunder. Nästan 3 miljarder människor världen över använder sociala medier vilket ger en fantastisk möjlighet för varumärkexponering. Marknadsföring via sociala medier kan hjälpa till att öka inkommande trafik till din webbplats.

Utmärkt kundsupport

Onlineshopping kan vara en skrämmande uppgift. Det finns hundratals alternativ tillgängliga och kunder måste välja bland till synes liknande produkter. Att erbjuda kundsupport efter köpet kan hjälpa till att omvandla potentiella kunder.
Ett exempel på det är webbhotellet simply.com som har ett utomordentlig support där dem jobbar stenhårt för att du som kund ska bli nöjd och på det viset har många kunder till just simply.com rekomenderat andra till att skaffa konto hos dem.

Erbjudandeincitament (remisssystem, kuponger, e-postregistreringar)

Låt kunderna komma tillbaka till din webbshop genom att erbjuda lockande rabatter och kuponger. Lojala kunder kommer att skapa bra mun till mun som hjälper till att skaffa nya kunder. Kupongkoder och andra rabatter är bra för branding. Om du skapar ett belöningssystem ökar ditt kundantal, försäljning och intäkter. Shoppingincitament kan hjälpa dig att lära dig mer om din kund. Att be kunderna om grundläggande information kan hjälpa dig att identifiera vilka områden i ditt företag du bör fokusera på. Kontaktinformation fungerar också som ett sätt att sälja dem igen i framtiden.

Vill du använda plugins för att bygga en kraftfull webbshop?

Att betala för plugins är en smart investering för varje webbshop och det kan göra stor skillnad när du försöker bygga ett framgångsrikt företag. Gratis plugin-leverantörer gör inte regelbundna uppdateringar som kan visa sig kostsamma om din webbplats slutar fungera under toppförsäljningsperioder. När allt kommer omkring får du vad du betalar för … Vill du undvika besväret med att använda sub-plugins? Eller vill du utveckla ett specifikt plugin för att tillgodose dina behov? Vi på design by hellasson och Woosa fokuserar på att skapa skräddarsydda plugins för e-handelsindustrin till låga investeringskostnader.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *